በስመ ሥላሴ
ናይ ኣህዛብ እምነት ብፍላስፋታት ተነቒፋ፣እታ ቅንዕቲ ሓይማኖት ግን ንኹላቶም ረቲዓ፣ክሳብ ዘለኣለም ጸኒዓ፣-
The philosophies fought against the wrong believers and attacked them throgh their words. However, the only one and right phase wins them all. The truthful phase sntands straight, and never ever reforms at all.
ሶቕራጦስ እቲ ሓታቲ ፍላስፋ (Sokrates the questioner) ፣- |
ፍላስፋ ሶቕራጦስ ነቲ"ኣማልኽቲ ብዙሓት ኢዮም!" ዝብል ናይ ኣህዛብ እምነት፣ ብኸምዚ ዓይነት ሓቲቱ ብዝረኸቦ መልሲ ይነቕፎ፣-
ንሱ፡ ብ(469-399 ዓመተ ዓለም) ቅድሚ ልደተ ክርስቶስ ኣብ ኣቴንስ ግሪኽ ዝነበረ ሓደ ካብ ፍሉጣት ፍላስፋታት ዓለምና ኢዩ።
ሕቶ ሶቕራጦስ፣- "ስለዚ ኣማልኽቲ ኩሉ ይፈልጡ ኢዮም ኢልካ ኢኻ ትኣምን ማለት ኢዩ፧" ኢሉ ንሓደ ወኪል ኮይኑ ዝመጾ ናይቶም ኣህዛብ መራሒ እምነት ይሓቶ።
መልሲ፣- "እወ፣ምኽንያቱ ንሳቶም ኣማልኽቲ ብምኻኖም ኩሉ ይፈልጡ ኢዮም።"
ሕቶ ሶቕራጦስ፣- "እሞ ኣብ መንጎ ኣማልኽቲ ዘየሰማምዕ ነገር ኣሎዶ የለን ትብል፧"
መልሲ፣- "እወ ግድን እምበር ክህሉ ኢዩ፣መዓልታዊ ኢዮምኮ ዝከራኸሩ።"
ሕቶ ሶቕራጦስ፣-"ስለዚ ኣማልኽቲ እዚ ቅኑዕ ኢዩ፣እዚባ ጌጋ ኢሎም ስለ ቅኑዕን ዘይቅኑዕ ክከራኸሩ ኢዮም ዝነብሩ ማለትካ ኢኻ፧"
መልሲ፣- "እወ፣ንሓድሕድካ ዘይምስምማዕ ክርከብኮ ግድነት ኢዩ።"
ሕቶ ሶቕራጦስ፣- "እምበኣረከስ፣ገለ ገለ ኣማልኽቲ ዝኽእልዎ ነገር፣እቶም ካልኦት ኣማልኽቲ ግን ዘይክእልዎ ኣሎ ማለት ኢዩ፧"
መልሲ፣- "ግድን እምበር፣ክላቶም ደኣ ከመይ ኢሎም ሓደ ዓይነት ዓቕሚ ክህልዎም ኢልካ ክሕሰብ፧"
መደምደምታ ሶቕራጦስ፣- "ስለዚ ኣማልኽቲ ኩሉ ይፈልጡ ኢዮም ዝብል ትምህርትኹም ፈሪሱ።ምኽንያቱ ኩሉ 'ተዝፈልጡ፣ዘከራኽር ነገር ኣይመሃለዎምን። ኣነ ሓንቲ ነገር ጥራይ ኢየ ዝፈልጥ፣ንሳ ከኣ ዘይፈልጥ ምኻነይ ስለዝፈለጥኩ ኢየ።"
ምንጪ ብኖርወጅያን፥ "Den store filosofi boka side 48"፡ ዝተወስደ ኢዩ።)
ምንጪ ብኖርወጅያን፥ "Den store filosofi boka side 48"፡ ዝተወስደ ኢዩ።)
ኣስተምህሮ ኦርቶዶክሳዊት ተዋህዶ ቤተክርስትያን፣-
ሥላሴ፣- ትርጉሙ፣ሠለሰ ካብ ዝብል ግእዛዊ ግሲ ዝወጸ (Geezian Verb) ኮይኑ ብዛዕባ ሓድነትን ስለስትነትን ናይ እግዚኣብሔር ዝነግር መንፈሳዊ ትምህርተ ቤተክርስትያን ኢዩ።እዚ ከኣ ሰለስተ እንከለዉ፣ሓደ፣ሓደ እንከለዉ ከኣ ሠለስተ ማለት ኢዩ። ኣብ ህልውነኦም ስለስተ ጥራይ ዝኾንሉ ወይውን ሓደ ጥራይ ዝኾንሉ ዘመን የለን።ካብ ዘለኣለም ክሳብ ዘለኣለም ብሰለስትነትን ብሓድነትን ይነብሩ ኢሉ ዘስተምህር መንፈሳዊ ትምህርተ-ሥላሴ።
ሥላሴ ክንደይ ኢዮም፧ ሰለስተ ይኾኑ ሓደ ይኾኑ።
ብምንታይ ሠለስተ ይኾኑ፣ ብስም ብግብሪ ብኣካል፣
ብምንታይከ ሓደ ይኾኑ፣- ብስልጣን፣ብመለኮት፣ብፍቓድ፣ብፈጣርነት፣ብህልውና፣ብባሕርይ፣
ስሞም እንታይ ኢዩ፣- አብን ወልድን መንፈስ ቅዱስን፣
ኣካሎምከ እንታይ ዘማልአ ኢዩ፣- ንአብ ፍጹም ገጽ፣ፍጹም መልክዕ፣ፍጹም ኣካል ኣሎዎ።ንወልድ ፍጹም ገጽ፣ፍጹም መልክዕ ፍጹም ኣካል ኣሎዎ።ንመንፈስ ቅዱስ ድማ ፍጹም ገጽ ፍጹም መልክዕ ፍጹም ኣካል ኣሎዎ።ኣካሎም ንሓድነቶም ኣይብትኖን፣ሓድነቶም ድማ ንሰለስትነቶም ኣይጭፍልቖን።ሰለስተ ኣካላት ብሓደ መለኮት ተዋሃሂዶም ይነብሩ።"ይሴለሱ በኣካላት፣ወይትዋህዱ በመለኮት" ከምዝብል ሃይማኖት ኣበው።
ናይ ኣካላዊ ግብሮም እንታይ ኢዩ፣- አብ ወላድን ኣስራጽን ኮይኑ ንወልድ ይወልድ፣ንመንፈስ ቅዱስ ከኣ የስርጽ፣፣ወልድ ተወላዲ ኴኑ፡ ካብ ኣብ ይውለድ፣መንፈስ ቅዱስ ድማ ሰራጺ ኢዩ። ካብ ኣቦውን ይሰርጽ።መንፈስ ቅዱስ ካብ ወልድ ኣይሰርጽን፣ወልድ ድማ ካብ መንፈስ ቅዱስ ኣይውለድን።እዚ እንተኾይኑ ግን፡ ኣካላዊ ስሞምን ካላዊ ግብሮምን ክተሓዋወስ ኢዩ።ስለዚ ኣቦን ወልድን መንፈስ ቅዱስን፣ኣካላዊ ስሞምን ኣካላዊ ግብሮምን ብሰለስትነቱ፣ሓድነታዊ ስሞምን ሓድነታዊ ግብሮምን ከኣ ብሓድነቱ ካብ ዘለኣለም ክሳብ ዘለኣለም ጸኒዑ ይነብር።
ናይ ሓድነታዊ ግብሮምከ እንታይ ኢዩ፧
ብሓድነትኮይኖም ዝፍጽምዎ ግብሪ ኣሎ፣፣እዚ ከኣ ፈጣርነት፣መሓርነት፣ፈቃርነት፣ርህራሄ፣ፈራድነት፣ርትዓውነት፣ጥበብነት፣ከሀልነት ኢዩ። እዚ ማለት፣ኣቦ ኩሉ ይኽእል፣ወልድ ኩሉ ይኽእል፣መንፈስ ቅዱስ ኩሉ ይኽእል፣ግን ብኸኣልነት ሓደ ኢዮም። መለኮቶም ሓደ ስለዝኾነ።ኣቦ ኣብ ኩሉ ይርከብ፣ወልድ ኣብ ኩሉ ይርከብ መንፈስ ቅዱስ ከኣ ኣብ ኩሉ ይርከብ፣ግን ብህልውና ሓደ ኢዮም።ኣቦ ኩሉ ይውንን፣ወልድ ኩሉ ይውንን መንፈስ ቅዱስ ድማ ኩሉ ይውንን፣ግን ስልጣኖም ሓደ ኢዩ።እቲ ሓደ ካብቲ ሓደ እዚ ሃበኒ ተበሃሂሎም ኣይለማመኑን፣ሃብቲ ኣብ፣ሃብቲ ወልድ፣ሃብቲ መንፈስ ቅዱስ ሓደ ስለዝኾነ።ማለት ኩሉ ፍጥረት ትሕቲኦም ትሕቲ ዙፋኖም ብምኻኑ፣ዙፋኖም ድማ ዘይትምቀል ሓንቲ ኢያ።ብዛዕባ ዕድመ ህልውነኦም ድማ፣ኣቦ ካብ ዘለኣለም ክሳብ ዘለኣለም ይነብር፣ወልድ ካብ ዘለኣለም ክሳብ ዘለኣለም ይነብር፣መንፈስ ቅዱስ ከኣ ካብ ዘለኣለም ክሳብ ዘለኣለም ይነብር።ግን ከኣ ብህልውና ሓደ ኢዮም።ኣብቲ ኣብን መንፈስ ቅዱስን ዘለዉዎ፣ወልድ ኣሎ፣ኣብቲ ወልድን መንፈስ ቅዱስን ዘለዉዎ ኣቦ ኣብኡ ኣሎ፣ኣብቲ ኣብን ወልድን ዘለዉዎ ከኣ መንፈስ ቅዱስ ኣሎ። ብህልውና ኣይቀዳደሙን ኢዮም።ኣብ ኣፍቃሪ፣ወልድ ኣፍቃሪ መንፈስ ቅዱስ ድማ ኣፍቃሪ፡ ግን ሥላሴ ብፍቕሪ ሓደ ኢዮም።ኣብ ኣምላኽ፣ንኹሉ ይመልኽ።ወልድ ኣምላኽ፣ንኹሉ ይመልኽ። መንፈስ ቅዱስ ድማ ኣምላኽ፣ንኹሉ ይመልኽ። ሰለስተ ኣማልኽቲ ዘይኮነ ግን ሓደ ኣምላኽ ንብል።ከምቲ ጸሓይ፣ብርሃን፣ሙቐት፣ክበብ ዝወነነት ክንሳ ሓንቲ ጽሓይ እንብላ ማለት'ዩ።
ኣካሎም ከመይ ኢዩ፧ ረቂቕ፣ሰፊሕ፣ኣብ ኩሉ ምሉእ፣እሳታዊ፣ፈጣርያዊ ኣካል ኣሎዎም።እዚ ማለት፣ኣቦ ረቂቕ፣ወልድ ረቂቕ፣መንፈስ ቅዱስ ድማ ረቂቕ።ግን ብርቀት ኣይበላለጹን።
ካብ ቅድስት ሥላሴ ሓደ ኣካል ወልድ፡ ብዛዕባ ሰብ ኮይኑ፣ስለድሕነት ደቂ ሰብ ክብል መከራ ተቐቢሉ፡ ድሕነት ዝፈጸመሉ ዜና ዝነግር መንፈሳዊ ኣስተምህሮ ካብቲ ብዙሕ ብኸፊሉ እዚ'ዩ።
ክርስቶስ ካብ ዙፋን ሥላሴ እንከይተፈልየ፡ ንየዕይንትናን ሕልናናን ብዝምችእ ግልጸት ኣብ ቀራንዮ ወዓለ።
ነዚ ኲሉ ስለምንታይ ፈጸሞ፧ እዚ ድማ ትንቢት ንምፍጻም፣ሰብኣውነትና ከምዝተወሃሃዶ ንኸረጋግጸልና፣ንጥበበ ሰይጣይን ከንቱ ክገብር፣ፈራድነቱን መሓርነቱን ከሰማምዕ፣ኣርኣያ ክኾነና ኢሉ ደኣምበር ዓቕሚ ስለዝወሓዶ ኣይኮነን፣ዝጠሚ፣ዝጸምእ፣ዝልምን፣ዝወድቕ፣ዝትንስእ፣ዝስደድ፣ዝሓምም፣ዝደክም ዝነበረ።ኣብ መወዳእታ ድማ ብፍቓድ ሥላሴ፡ ሓንቲ ግዜ ጥራይ ኣብ መስቀል ክሳብ ሞት ብምእዛዝ፣ንሞትና ቀበሮ።ኣብ መስቀል ንድያብሎስ ኣስሮ፣ንሕና ከኣ ተፈታሕና። ክርስቶስ ሞትና ክቐምስ ንሕና ድማ ናይ ትንሳኤ ዕድል ክንረክብ ፍቓዱ ኮነ። ፍቓዱ ማለት ፍቓድን አብን ወልድን መንፈስ ቅዱስን ማለት'ዩ። እዚ ኩሉ ዝተባህለ ንድሕነት ደቂ ሰብ ዝምልከት፣ሓንሳብን ንሓዋሩን ዘይድገም ኮይኑ ኣብዛ ማእከላዊት ምድረ ኣብ ጎልጎልታ ኣብ ቀራንዮ ፈጸሞ።
መተሓሳሰቢ፣
መተሓሳሰቢ፣
https://www.youtube.com/watch?v=zH3K84KuHFQ |
( ነዛ መዝሙር ኮፒ ገይርካ ስምዓያ)
እዚ ኲሉ ውዕለት፡ ብናይ መን ኣፍልጦ'ዩ፧፣- ነዚ ክገብር እንከሎ፣ብዘይ ፍላጥ ናይ ኣቦን መንፈስ ቅዱስን ኣይኮነን።እንታይ ደኣ ፍቓድ ኣቦን፣ፍቓድ መንፈስ ቅዱስን ዝሰመሮ፣ስላሴ ዝፈረምሉ፣ፍታዎም ኴኑ ኣምላኻዊ ክታም ዘምበርሉ ኢዩ።ኣብ ነፍሲ ወከፍ ስጉምትታቱ፣ ሥላሴ ሓደ ፍቓድ ስለዘሎዎም፣ንኹልንትናዊ ሰናያትና ተባሂሉ ዝተኸፍለ ዋጋ፡ ፍቓዶም ሓደ ነይሩ። ድሕነት ደቂ ሰባት ብፍቓድ ሥላሴ ተኸናወነ፣፣እዚ ማለት፣ኣቦ ነቲ ሓደ በይኑ ካብ ሕቕፉ ዘይፍለ ናይ ባህሪ ወዱ፣ክሳብ ክንድዚ ስጋ ሰብ ለቢስሱ፡ እረ ክሳብ ሞት ንምቕማስ፣ ክእዘዝ ፍታዉ ብምኻኑ ኣፍቀረና። ወልድ ክሳብ ገዛእ ርእሱ ከይነሓፈን ከይተጸየፈናን፡ ክንድዚ ስጋ ሰብ ለቢሱ ንሞት ክቐምስ ፍቓዱ ኮይኑ ስለዝፈጸሞ ኣፍቀረና። መንፈስ ቅዱስ ድማ ነቲ ዝተፈጸመ ናይ ድሕነት ስራሕ ካብ ጅማሬኡ ክሳብ ፍጻሜኡ ብፍቓዱ ሓተሞ። እዛ ኣብ መስቀል ዝተፈጸመት ኣምላኻዊት ፍቕሪ፣ ብማሕተም ሥላሴ ዝተፈረመት ኣምላኻዊት ናይ ድሕነት ፍቓድ ሓንቲ ኢያ። ደጊም ንክርስቶስ ከምቲ ዝነበሮ ብስጋዊ ባህሪ ኣይንፈልጦን ኢና።ምንም እኳ ንዑኡ ብኽምዚ ደኻሚ፣ሓማሚ ስጋ ፈሊጥናዮ እንተነበርና፣ሕጂ ብኸምኡ ኣይንፈልጦን ኢና።እቲ ዝሓምም፣ዝሳቐ፣ዝደክም፣ዝጠሚ፣ዝስደድ፣ዝልምን ዝነበረ ወልድ ከምኡ ኢሉ ከምቲ ዝነበሮ ኣይኮነን ዘሎ።ከምቲ ከምዝሰኣነን ዝተጸገመን ኮይኑ ዝልምኖ ዝነበረ ኣይኮነን ሕጂ ዝልምን ዘሎ፣ከምቲ ከምዝደኸመ ኮይኑ ዝድቅሶ ዘዕርፎ ዝነበረ ኣይኮነን ሕጂ ዝድቅስ ዘሎ። ድኻምን ስእነት ሕጂ ኣይንታዩን ኢዩ ንዕኡ። እንታይ ደኣ ኣብቲ ዘይቅረብ እሳታዊ ዙፋን ምስ ኣቦን መንፈስ ቅዱስን ንዘለኣለም ኣለም ይምለኽን ይምስገንን ኣሎ።መላእኽቲ የምልኽዎ፣ይሰግድሉ።ንሳቶም እቶም ቅዱሳን መልኣኽቲ ካብ ቅድሚ ምጽናሱን ኣብ ማህጸን ምስተጸንሰን ጀሚሮም ክሳብ ድሕነት ደቂ ሰባት ፈጺሙ ኣብ ዙፋኑ ዝቕመጥ ካብ ኣምልኾ ሥላሴ ኣቃሪጾም ኣይፈልጡን።ብኻልእ ሸነኽ ከኣ ነቲ ዝተመደበ ግዜ፣ማለት ንሓጢኣንን ጻድቃንን ፍርዲ ዘወሃበሉ፣ክሳብ ዝኣክል የእዳዉ ንፍርዲ ቀሪብወን ኣሎ።እተን ኣብ መስቀል ዝተሸንከራ ኣጻብዕቱ፣ሕጂ ምእንታና ናብ ካልእ ይልምና ዘይኮናስ፣ በንጻሩ ካብቲ ኣምላኻዊ መግቦተን ደኣ ይምግባና'የን ዘለዋ፡ ብከሃልነተን ድማ ይመርሓና።ኣብ መወዳእታ'ውን ነታ እትመጽእ ናይ መወዳእታ ዕለት፡ ፍርዲ ክህባ ተቐሪበን ኣሎዋ።እዚ ከኣ ነቶም ኣብ ትሕቲ ብርኪ ካህናት በሓቀኝነት ተናሲሖም፣ኣማናዊ ስግኡን ደሙን ዝምገቡ ዘለዉ ሰዓብቱ፣ ዘለኣለማዊ ሕይወት፣ነቶም ኣንጻር ፍቓዱ ዝኸዱ ድማ ብዘለኣለማዊ ሞት ክፍረዶም ምኻኑ ብኣምላኻዊ ስልጣኑ ዝብይኖ እዩ ክኸውን።ኩሉ ብግሁድን ብስዉርን ዝተገብረ ኣብ ቅድሚ ሥላሴ ቅሉዕ ስለዝኾነ ፍርዱ ሓቀኛ ኢዩ። ደጊም ጎይታናን ኣምላኽናን መድሓኒናን ኢየሱስ ክርስቶስ ፈራዲ እምበር፣ኣማላዲ፣ጸላዪ፣ደኻሚ፣ሓማሚ፣መዋቲ ኣይኮነን።ቅድሚ ሕጂ ብኸምኡ ተገሊጹ ደኣ ንረኣዮ እምበር ሕጂ ብኸማኡ እይንፈልጦን ኢና።ብሕጂ ክመጽእ እንከሎውን ብኣዝዩ ዘፍርሕን ዘሰንብድን ግርማ፡ ብነበልባላዊ እሳት ተኸቢቡ፣ቅዱሳን እንዳዓጀብዎ ኢዩ ንኣምላኻዊ ፍርዱ ክግለጽ፡ ከምቲ ክውለድ መብልዕ ማል ዝመጾ ኣይኮነን ክኸውን።
ቅድስት ሥላሴን ኣእላፋት ቅዱሳንን |
ቅዱሳን፣- ንባዕሉ እቲ ቅድስና ዝብል ቅጽላዊ ስም፣( Adjectival noun) ናይ ባህርይኦም ስም ኣይኮነን።እንታይ ደኣ ፈጣሪኦም ብጸጋ ካብቲ ምልኣታዊ ሃብቱ ዝተዓደልዎ ጸጋ ኢዩ። ንባዕሉ ኣብ መንጎ ቅዱሳን፣ናይ ምብልላጽ ዕብየተ ደረጃ ኣሎ።እዚ ከኣ፣ልዕሊ ኩላቶም ቅድስት ድንግል ማርያም ክትከውን እንከላ፣ቀጺሉ ቅዱሳን መላእክት፣ቅዱሳን ነብያት፣ቅዱሳን ሃዋርያት፣ቅዱሳን ኣንስት፣ቅዱሳን ሰማእታት፣ቅዱሳን ሊቃውንት፣ቅዱሳን ጻድቃናት፣ቅዱሳን ነገስታት፣ ቅዱሳን ህጻናት፣ቅዱሳን መካናት፣ቅዱሳን ኣሳእል፣ቅዱሳን መጻሕፍቲ፣ቅዱሳን ዕለታት ንዋየ ቅዱሳን እንዳበልና በብደረጅኡ ንሰርዖ።እዚ ባዕሉ እግዚኣብሔር ካብቲ ምልኣታዊ ውህበታቱ ሰሊሙ ሸላሊሙ ንዓና ንክንጥቀመሉ ዝመጠወልና ሀብተ በረኸቱ ኢዩ።ተጠቀምቱ ድማ ንሕና ደኣምበር፣ፈጣሪሲ ካብዞም ዝበልናዮም ቅዱሳን ዋላ ሓንቲ ዝጥቀመሉ ነገር የለን።ምኽንያቱ እግዚኣብሔር ኩሉ ስለዝኽእል፣ንኹሉ ስለዝውንን።
ሶቕራጦስሲ ለካ ቅኑዕ መላሲ ስለዝሰኣነ'ዩ እምበር፡ ነቶም "ኣማልኽቲ" እናበሉ ንባህሪ ፈጣሪ ዘባዝሑ ኣካላትሲ፡ በዳሂት ሕቶ'ዩ ቀሪብሎም ነይሩ።
እግዚኣብሔር ንምኽሪ ኣህዛብ ከንቱ ይገብሮ።ንሓሳባት ሕዝብታት የጥፍኦ።ምኽሪ እግዚኣብሔር ግና ንዘለኣለም ይነብር፣ሓሳባቱውን ንውሉድ ወለዶ ይነብር።መዝሙር 33፣10-11 ሓሳባት እግዚኣብሔር ሒዛ እትነብር ቤተክርስትያን ኣይትሕደስን። ክሳብ ዘለኣለም ዝጸንዕ ሓሳባት ደኣምእምበር ዝለዋወጥ ዝሕደስ ሓሳባት የብላን። ኣብ መንጎ ሓሳባት ናይ ፍላስፋታት ግና ነፍሲ-ወከፎም ታሕዲስ፣ (Reformation) ነይሩን ኣሎን ክቕጽልን'ውን ኢዩ።ቤት እግዚኣብሔር ግን መራሒኣ መንፈሱ ስለዝኾነ ሰጊኣ እትልውጦ ወይ እተሐድሶ ሓሳባት የብላን፣ንሱ ይመርሓ ንሱ ድማ ይውንና።ኣብዛ ቤትዚኣ ክሳብ ዘለኣለም የጽንዓና።
https://www.youtube.com/watch?v=9qqEmiZ3_NQ
https://www.youtube.com/watch?v=iITjv3u8eEg
https://www.youtube.com/watch?v=9qqEmiZ3_NQ
https://www.youtube.com/watch?v=iITjv3u8eEg
(ንዝያዳ ሓበሬታ ኮፒ ገይርካ ተገዲስካ ነዘን ክልተ ቪድዮ ብድምጺ ስምዓየን።)